sobota, 15 marca 2008

PLANOWANA LIKWIDACJA ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 2 PRZY UL. WITA SWOSZA 23 I PRZENIESIENIE GO DO ZSS NR 1

PLANOWANA LIKWIDACJA ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 2 PRZY UL. WITA SWOSZA 23 I PRZENIESIENIE GO DO ZSS NR 1
(nazwana w Uchwale RMG likwidacją Zespołu Szkół przy ul. Batorego 26 (?) – dzięki temu zabiegowi rodzice uczniów szkoły przy ul. Wita Stwosza nie są stroną i nie mogą złożyć zażalenia w tej sprawie).
W skład Zespołu Szkół Specjalnych Nr 2 przy ul. Wita Stwosza 23 wchodzą: Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna Nr 20 (dla osób z lekką niepełnosprawnością intelektualną) oraz Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy (dla osób z umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną).
W skład Zespołu Szkół Specjalnych Nr 1 przy ul. Batorego wchodzą: gimnazjum specjalne, Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna oraz liceum uzupełniające.
Zgodnie z propozycją Pani Prezydent Ewy Kamińskiej, radni Miasta Gdańska podjęli uchwałę o przeniesieniu ZSS Nr 2. W rzeczywistości szkoła ta przestanie istnieć, ponieważ zostanie włączona w struktury ZSS Nr1. Będzie się to przekładało na jakość pracy i funkcjonowania nowopowstałej placówki. Szkoła przy ul. Wita Stwosza zawsze cieszyła się dobrą opinią i mimo niżu demograficznego nigdy nie miała problemów z naborem uczniów. W tej chwili władze próbują zlikwidować Zespół Szkół Specjalnych nr 2.
ARGUMENTY PRZECIWKO PRZENIESIENIU ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 2
NA UL. BATOREGO 26
1) Szkoła przy ul. Wita Stwosza kształci obecnie 120 uczniów, szkoła przy ul. Batorego - 70uczniów (w tym 24 uczniów w gimnazjum - do wygaśnięcia). W budynku szkoły na WitaStwosza uczyło się już 220 uczniów i praktyki odbywały się na miejscu w warsztatachszkolnych (dane z kronik i dokumentów szkolnych). Obecnie uczniowie mają praktykipoza szkołą, dlatego nie ma przeszkód, by przyjąć grupę młodzieży z ZSS Nr1. Rzeczywistaliczba uczniów do przejęcia to 46 osób.
2) Budynek szkoły na Wita Stwosza jest po generalnym remoncie (wymieniona instalacja elektryczna, podłogi, wyremontowane i wymalowane sale, klatka schodowa, schody zewnętrzne, dach, częściowo stolarka okienna) - w obecnej chwili obiekt nie wymaga żadnych nakładów. Budynek przy ul. Batorego wymaga kompletnego remontu (wyremontowane są jedynie korytarze). Na posiedzeniu Rady Miasta Gdańska z dnia17.02.05 K. Mincewicz przedstawił szacunkowe koszty remontu budynku ZSS Nr1 w wysokości 2 milionów złotych (wymiana instalacji elektrycznej, wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, wymiana tynków i odwodnienie). Jak zadbać o bezpieczeństwo i odpowiednie warunki do nauki dla młodzieży niepełnosprawnej podczas tak dużego remontu? Czy zasadne jest przenoszenie 120 uczniów do budynku, w którym musi być bezwzględnie przeprowadzony generalny remont? Skąd środki na taką inwestycję?
3) Koszty utrzymania budynku przy ul. Wita Stwosza są dużo mniejsze niż placówkiprzy ul. Batorego. W Zespole Szkół Specjalnych nr 2 jest tyle samo sal lekcyjnych (17),tylko korytarze i klatka schodowa są mniejsze, dlatego zewnętrzne gabaryty szkołystwarzają pozory mniejszej przestrzeni. Przekłada się to jednak na mniejsze kosztyogrzewania, elektryczności, wody, środków czystości itd.
4) Budynek szkoły na ul. Wita Stwosza posiada dwie sale do zajęć sportowych: salęgimnastyczną oraz salę do zajęć rehabilitacyjno - korekcyjnych. W szkole przy ul. Batoregonie ma sali gimnastycznej i nie ma możliwości jej utworzenia (obiekt zabytkowy wpisanydo rejestru, na auli zabezpieczono zabytkowe freski i stiuki).
5) Budynek szkoły na ul. Wita Stwosza posiada sale dostosowane do nauczania ucznióww Specjalnej Szkole Przysposabiającej do Pracy (dużymi nakładami wyposażonopracownie w sprzęty, narzędzia i pomoce dydaktyczne) oraz warsztaty szkolne (pracownieintroligatorskie, krawieckie i gastronomiczne). Warsztaty szkolne stanowią alternatywędo praktyk realizowanych przez uczniów w otwartych zakładach pracy. Niektórzy uczniowienie mogą odbywać praktyk poza szkołą z powodu własnych ograniczeń psychofizycznych,część młodzieży po przeszkoleniu w warsztatach szkolnych przechodzi do zakładóww mieście, nieliczni poznają arkana zawodu na miejscu, ucząc się we własnym tempiew oparciu o indywidualne programy nauczania.
6) Nie można zgodzić się ze słowami p. prezydent Kamińskiej, która stwierdza, że połączenieszkół ma służyć lepszemu dostosowaniu kształcenia do rynku pracy (dzięki realizowaniupraktyk uczniowskich w zakładach pracy). W szkole na Wita Stwosza praktyki już od wielulat realizowane są w zakładach pracy, takich jak:

• Hotele: Novotel, Posejdon, Zatoka
• Stołówki: Bursa Gdańska, Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych
• Przedszkole dla dzieci z porażeniem mózgowym
• Dom Małego Dziecka
• Indywidualni rzemieślnicy: Introligatornia, Restauracje.
7) Dojazdy do zakładów pracy sprzyjają usamodzielnianiu uczniów i lepszemuprzygotowaniu ich do dorosłego życia. Podobne zadanie w przypadku uczniówz umiarkowaną lub znaczną niepełnosprawnością intelektualną spełniają m.in. wyjazdyna turnusy rehabilitacyjne. Wbrew opinii p. Białousów (dyrektor Wydziału Edukacji)uczniowie ZSS Nr 2 nie są kształceni w „cieplarnianych warunkach" (wywiad w DziennikuBałtyckim z dnia 02.02.2008), ale w warunkach dostosowanych do ich możliwościpsychofizycznych.
8) Decyzja władz Miasta Gdańska - aby zamknąć świetnie działającą placówkę przy ul. Wita Stwosza jest niczym nie uzasadniona. Pod pozorem reformy szkolnictwa specjalnego niszczy się placówki państwowe, wyrzuca państwowe pieniądze, dyskryminuje się niepełnosprawnych, nie pozostawiając im prawa wyboru. Po planowanym połączeniu szkół, w Gdańsku będzie istniał tylko jeden zespół ponadgimnazjalnych szkół specjalnych! W innych dużych miastach (np. Szczecin, Poznań, Kraków) istnieje po kilka takich szkół. Nie proponuje się żadnej konkretnej oferty kształcenia – prace nad tym mają być dopiero prowadzone, natomiast likwiduje się to co dobrze, w sposób od lat wypracowany, funkcjonuje – żeby jak usłyszeliśmy „skupić problem w jednym miejscu” (getto?).
Trzeba pamiętać, że uczniowie tej szkoły to osoby często bardzo mocno pokrzywdzone przez los, o wielkiej wrażliwości, ciężko przeżywające wszelkie zmiany, trudno asymilujące się do nowych warunków. Czemu ma służyć przysparzanie im kolejnych trudności i cierpień?
Miasto Gdańsk, mimo szumnych deklaracji, staje się miastem nieprzyjaznym dla niepełnosprawnych.


NAJWAŻNIEJSZE OSIĄGNIĘCIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE ZSS NR2:
• Młodzież przystępuje po ukończeniu szkoły do egzaminów potwierdzających kwalifikacjezawodowe, które zdaje przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną. Z roku na rok rośnieprocent egzaminów zdanych pozytywnie, a przecież do tych samych egzaminówprzystępują uczniowie szkół masowych - świadczy to o wysokim poziomie nauczaniaw ZSS Nr 2.
• Jako jedyna szkoła specjalna w Trójmieście ZSS Nr2 realizuje Europejskie ProgramyEdukacyjne (Program Polsko-Niemieckiej Wymiany Młodzieży i Comenius) - z tej okazjiuczniowie zwiedzili już wiele krajów Europy: Szwecję, Belgię, Niemcy, Hiszpanię.Ponadto nauczyciele organizują wycieczki do różnych ciekawych miejsc w Polsce. Dzieciuczestniczą w Zielonych i Błękitnych Szkołach, dwutygodniowych turnusachrehabilitacyjnych (każdego roku wyjeżdża grupa ponad 50 osobowa).
• Zespół Szkół Specjalnych nr 2 należy do Sieci Szkół Promujących Zdrowie, realizujeprogram „Szkoła bez Przemocy", prowadzi dodatkowe zajęcia profilaktyczne promowaneprzez Gdańskie Centrum Profilaktyki Uzależnień od Alkoholu.
• Młodzież zajmuje wysokie lokaty na licznych konkursach, w tym wojewódzkich,międzywojewódzkich i ogólnopolskich, prezentuje swoje prace na wystawach, uświetniawystępami Międzynarodowe Targi Gdańskie i kolejne edycje Bałtyckiego FestiwaluNauki.
• W ZSS nr 2 zatrudniona jest wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna, która dbanie tylko o rozwój intelektualny, ale i emocjonalny dzieci specjalnej troski. Czują się onena terenie ZSS Nr2 bezpiecznie, otwierają się, czyniąc coraz większe postępy,są szczęśliwe, bo znalazły swoje miejsce i mogą osiągnąć sukces na miarę swoichmożliwości. To miejsce władze próbują im odebrać.